JAK
"Nic nie jest szczególnie trudne do zrobienia, jeÅ›li tylko rozÅ‚ożyć to na etapy"
2021
Sierpień-wrzesień
Projekt edukacyjno - szkoleniowy EDUNGO dla przedstawicieli organizacji pozarzÄ…dowych i instytucji z caÅ‚ego kraju, branży kreatywnej, kultury i sztuki oraz z obszaru edukacji i ksztaÅ‚cenia, skupiajÄ…cy siÄ™ na rozwijaniu umiejÄ™tnoÅ›ci komunikacyjnych, aspektów zwiÄ…zanych z przygotowaniem oferty swoich usÅ‚ug i wytworów dla profesjonalistów aktywnych w dziedzinie kultury i sztuki, rozwoju i ksztaÅ‚cenia zawodowego sektora kreatywnego. Celem szkoleÅ„ byÅ‚o umożliwienie tej grupie specjalistów zdobycia umiejÄ™tnoÅ›ci przekazywania informacji i komunikacji z odbiorcami, co pozwoli na lepszÄ… upowszechnienie i dostÄ™pność ich usÅ‚ug i produktów oraz dotarcie do szerszego grona zainteresowanych odbiorców.
Program szkoleÅ„ obejmowaÅ‚ zarówno teoretyczne, jak i praktyczne aspekty komunikacji, takie jak tworzenie skutecznych przekazów wizualnych i substancjalnych, budowanie wizerunku organizacji za pomocÄ… różnych kanaÅ‚ów komunikacji, w tym mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, oraz rozwijanie umiejÄ™tnoÅ›ci prezentacji dzieÅ‚ sztuki i ich sprzedaży.
Uczestnicy szkoleÅ„ mieli okazjÄ™ skorzystać z doÅ›wiadczenia ekspertów z branży oraz uczestniczyć w warsztatach i ćwiczeniach praktycznych, aby móc wykorzystać nabyte umiejÄ™tnoÅ›ci w swojej pracy. Dodatkowo, mieli możliwość wymiany doÅ›wiadczeÅ„ z innymi profesjonalistami z branży oraz nawiÄ…zanie nowych kontaktów biznesowych.
​
Październik
Warsztaty i szkolenia przeprowadzone podczas Konferencji Nauki i Technologii w Portugalii w zakresie stanu spoÅ‚eczeÅ„stwa w czasie pandemii, w którym postÄ™p cyfrowy, internet, informacje i nowe formy wyrazu artystycznego odgrywajÄ… istotnÄ… rolÄ™. SÄ… to obecnie najważniejsze tematy zwiÄ…zane z silnie rozwiniÄ™tymi spoÅ‚eczeÅ„stwami, zagrożeniami i możliwoÅ›ciami rozwoju, w których sektor pozarzÄ…dowy odgrywa istotnÄ… rolÄ™. Uczestnictwo w Konferencji nie tylko zapewniÅ‚o nam dostÄ™p do najnowszej wiedzy i doÅ›wiadczeÅ„, ale także umożliwiÅ‚o FRSK ksztaÅ‚towanie polityki lokalnej na podstawie pozyskanej wiedzy. Ten materiaÅ‚ wzmocni wiedzÄ™ i kompetencje specjalistów i liderów w dziedzinie kreatywnej, kulturalnej i artystycznej oraz uwrażliwi ich na formy komunikacji i rozwoju różnych grup spoÅ‚ecznych.
​
2022
Luty-kwiecień
Edukacyjne warsztaty ARTiNGO dla organizacji pozarzÄ…dowych z caÅ‚ej Polski, prowadzÄ…cych instytucje kultury i sztuki oraz dziaÅ‚ania edukacyjne i ksztaÅ‚cenie w obszarze kreatywnym i spoÅ‚ecznym, dla ich przedstawicieli, kadry zarzÄ…dzajÄ…cej, pracowników, wolontariuszy organizacji pozarzÄ…dowych, aktywnych w realizacji dziaÅ‚aÅ„ spoÅ‚ecznych, edukacyjnych i kulturalnych oraz sektora kreatywnego pod kÄ…tem budowania oferty Å›wiadczonych usÅ‚ug z wykorzystaniem różnych kanaÅ‚ów komunikacji, w tym mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. Temat warsztatów to rozwijanie skutecznych metod i narzÄ™dzi do tworzenia atrakcyjnej treÅ›ci i przekazu wizualnego produktów i usÅ‚ug.
WspóÅ‚praca z miÄ™dzynarodowymi instytucjami w branży kreatywnej w zakresie rozwijania wiedzy i narzÄ™dzi przydatnych w rozwijaniu kompetencji zawodowych zwiÄ…zanych z kreatywnoÅ›ciÄ… w różnych grupach spoÅ‚ecznych, szczególnie tych zagrożonych wykluczeniem. Projekt również obejmowaÅ‚ wymianÄ™ doÅ›wiadczeÅ„ z innymi twórcami oraz mentorami z branży, co pozwoliÅ‚o na rozwijanie indywidualnych umiejÄ™tnoÅ›ci oraz nawiÄ…zanie nowych kontaktów biznesowych. Dodatkowo, uczestnicy mieli możliwość prezentowania swoich prac podczas specjalnie zorganizowanych wystaw, co pozwoliÅ‚o na promocjÄ™ ich twórczoÅ›ci i dotarcie do szerszego grona odbiorców. Celem projektu byÅ‚a pomoc mÅ‚odym artystom w rozwiniÄ™ciu ich kariery zawodowej oraz umożliwienie im zarabiania na swoich pracach w skuteczny i innowacyjny sposób.
​
​
Czerwiec
Cykl szkoleÅ„ EDUNGO_2 dla przedstawicieli instytucji kultury i artystów z różnych form wyrazu artystycznego, przygotowujÄ…ce do aktywnej obecnoÅ›ci na rynku sztuki, poprzez narzÄ™dzia cyfrowe i media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe. Celem projektu byÅ‚o również zwiÄ™kszenie zainteresowania produktami branży kreatywnej oraz poprawa jakoÅ›ci i skutecznoÅ›ci komunikacji pomiÄ™dzy twórcami a odbiorcami ich dzieÅ‚. W ramach projektu zorganizowane zostaÅ‚y również cyfrowe wystawy z pracami uczestników szkoleÅ„, co pozwoliÅ‚o im na promocjÄ™ swojej twórczoÅ›ci i dotarcie do szerszego grona odbiorców.
Przygotowanie i organizacja "mobilnych" wystaw zbiorowych sztuki polskiej, zapewnienie specjalistycznego wsparcia instytucjom i prywatnym kolekcjonerom w wyborze prac do promocji sztuki polskiej, zarówno przedwojennej jak i wspóÅ‚czesnej. Mobilna wystawa staÅ‚a siÄ™ przedsiÄ™wziÄ™ciem eksperymentalnym badajÄ…cym zdolnoÅ›ci formatów takich jak wystawy, salony, targi sztuki - staÅ‚a siÄ™ miejscem spotkaÅ„ dla specjalistów i szerokiej publicznoÅ›ci fanów sztuki polskiej. Pierwsza edycja wystawy poÅ›wiÄ™cona byÅ‚a zbieraniu mÅ‚odej, ambitnej sztuki wspóÅ‚czesnej polskiej, zarówno prac artystów pracujÄ…cych w kraju, jak i za granicÄ…. ZawieraÅ‚a prace okoÅ‚o dwudziestu artystów pożyczonych z kilku instytucji i prywatnych polskich kolekcji rozsianych po caÅ‚ym Å›wiecie. Wystawa staÅ‚a siÄ™ szerokim przeglÄ…dem prywatnych i miÄ™dzynarodowych polskich kolekcji, skupiajÄ…c siÄ™ na uznanych twórcach polskich, w tym "muzeum-podobnych" dzieÅ‚ach - wykonanych w niekonwencjonalnych technikach, w formatach przekraczajÄ…cych dwie wymiary - takich jak rzeźby, instalacje, obiekty, wideo, dokumentacja performance. Ta prezentacja pokazaÅ‚a potencjaÅ‚ kulturowo-twórczy wynikajÄ…cy z żywego ekosystemu kultury i sztuki.
​
Październik - grudzień
Wdrożenie technologii NFT (non-fungible token) w dziaÅ‚ania artystyczne twórców sztuk wizualnych oraz sztuki konceptualnej. DziÄ™ki temu artyÅ›ci mogli promować swoje dzieÅ‚a jako unikatowe, cyfrowe tokeny na blockchainie, co zwiÄ™ksza ich wartość i umożliwia Å‚atwiejszÄ… dystrybucjÄ™ i zarzÄ…dzanie prawami autorskimi. Nasz projekt skÅ‚adaÅ‚ siÄ™ z kilku etapów. Pierwszym byÅ‚o przeszkolenie artystów w zakresie blockchain i NFT. NastÄ™pnie pomogliÅ›my przeksztaÅ‚cić ich prace w formie cyfrowej i opublikować je na różnych platformach NFT. Kolejnym krokiem byÅ‚o stworzenie marketplace'u, gdzie artyÅ›ci mogli sprzedawać swoje NFT, a kupujÄ…cy mogli je zakupić. Nasz projekt przyczyniÅ‚ siÄ™ do zwiÄ™kszenia zainteresowania sztukÄ… konceptualnÄ… oraz zwiÄ™kszenia liczby sprzedaży dzieÅ‚ artystów. Wprowadzenie NFT pozwoliÅ‚o na lepszÄ… ochronÄ™ praw autorskich oraz umożliwiÅ‚o artystom zarabianie na swoich dzieÅ‚ach w sposób, który wczeÅ›niej byÅ‚ trudny lub niemożliwy. Dodatkowo, dziÄ™ki zastosowaniu technologii blockchain, projekt umożliwiÅ‚ Å›ledzenie historii transakcji i pochodzenia dzieÅ‚, co jeszcze bardziej zwiÄ™kszaÅ‚o ich wartość i autentyczność. W ramach projektu, również zorganizowaliÅ›my kilka wystaw prezentujÄ…cych prace artystów sprzedawane jako NFT, co pozwoliÅ‚o na promocjÄ™ tej formy sprzedaży i zwiÄ™kszenie Å›wiadomoÅ›ci na temat NFT w Å›rodowisku artystycznym. CaÅ‚y projekt miaÅ‚ na celu zwiÄ™kszenie dostÄ™pnoÅ›ci i zasiÄ™gu dzieÅ‚ artystów, poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii i umożliwienie im waloryzowania swoich prac w sposób nowy i innowacyjny.
​
​
2023
​
Styczeń-luty
Realizacja projektu archiwizacji dziaÅ‚aÅ„ twórczych przedstawicieli pokolenia "MÅ‚odej Sztuki". Inicjatywa skierowana jest do artystów specjalizujÄ…cych siÄ™ w sztukach wizualnych i performatywnych. Jej celem jest zgromadzenie i zarchiwizowanie dzieÅ‚ 50 utalentowanych i rozwijajÄ…cych siÄ™ artystów z Polski. Archiwizacja ich twórczoÅ›ci bÄ™dzie pierwszym etapem promocji na Å›wiatowym rynku sztuki oraz umożliwi im nawiÄ…zanie kontaktu z miÄ™dzynarodowymi galeriami sztuki. Projekt koncentruje siÄ™ na mÅ‚odych, utalentowanych artystach i jest szansÄ… dla nich na rozpoczÄ™cie kariery w Å›rodowisku miÄ™dzynarodowym. Archiwizacja dziaÅ‚aÅ„ twórczych to nieodzowna część promocji i nawiÄ…zywania relacji partnerskich. WspóÅ‚praca z galeriami na caÅ‚ym Å›wiecie jest ważnym elementem tej inicjatywy i stanowi korzyść nie tylko dla uczestników projektu, ale również dla caÅ‚ego Å›rodowiska artystycznego w Polsce i za granicÄ….
Zgromadzenie i uporzÄ…dkowanie wybranych dzieÅ‚ artystów to nie tylko prezentacja rezultatów ich aktywnoÅ›ci, ale także możliwość sprzedaży dzieÅ‚ na miÄ™dzynarodowych wystawach, targach i festiwalach. Projekt jest szansÄ… na stworzenie artystom warunków "wyjÅ›cia" poza hermetyczne Å›rodowisko kraju i zaprezentowania swojej twórczoÅ›ci na Å›wiecie. Archiwizacja dziaÅ‚aÅ„ jest niezbÄ™dna do tego, aby przedstawić różnorodne formy aktywnoÅ›ci artystycznej w jak najlepszym Å›wietle. WspóÅ‚praca z galeriami na caÅ‚ym Å›wiecie jest kluczowa dla sukcesu tego projektu i dla rozwoju kariery uczestników. Projekt jest inicjatywÄ…, która daje szansÄ™ mÅ‚odym artystom na zaznaczenie miÄ™dzynarodowej obecnoÅ›ci i uznania.
​
Czerwiec-lipiec
Realizacja zadania "Rajmund Ziemski - Struktura przestrzeni" w terminie 01.04.2023 - 31.07.2023 r, którego celem jest ponowne "odkrycie" i wprowadzenie do obiegu rynku sztuki twórczoÅ›ci Rajmunda Ziemskiego w kontekÅ›cie dialogu z artystkami i artystami nowego pokolenia.
Konfrontacja form stylistycznych wybranych z twórczoÅ›ci klasycznego już Rajmunda Ziemskiego i prac: Poli Dwurnik, Jakuba GliÅ„skiego, Diany Lelonek, Angeliki Markul oraz Karola Palczaka jest fundamentem wystawy „Raj ziemski” - jednego z wydarzeÅ„ w ramach zadania, której otwarcie zaplanowano 21 czerwca 2023 r. w Galerii PrzeÅ›wit w Warszawie. Wystawa potrwa do 23 lipca 2023 r. i bÄ™dzie narracjÄ… wizualnÄ…, poza sztywnym tematem i sprecyzowanÄ… interpretacjÄ…. Tak pomyÅ›lana konfrontacja dzieÅ‚ Rajmunda Ziemskiego ze wspóÅ‚czesnymi artystkami i artystami, unieważni powszechnÄ… w podobnych zestawieniach kategoriÄ™ czasu i pokolenia. MÅ‚odość, dojrzaÅ‚ość, dezynwoltura, powaga, doÅ›wiadczenie, impuls, dorobek, zerwanie z dziedzictwem pokoleniowym, doniosÅ‚ość, lekkość - to indywidualne wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci, które wyeksponujemy jako równorzÄ™dne wartoÅ›ci. Pięć intymnie zaaranżowanych relacji zÅ‚oży siÄ™ w architektonicznÄ… caÅ‚ość, w znak. DzieÅ‚a zostanÄ… potraktowane jak obiekty, osadzone w przestrzeni, dajÄ…c wrażenie katedralnej jednoÅ›ci - tworzÄ…c Å›wieckie sacrum.
Po raz pierwszy, w ramach tego projektu, spotkajÄ… siÄ™ artystki i artyÅ›ci, których wyrazisty gÅ‚os w kwestiach najbardziej aktualnych, sprzÄ™gnie siÄ™ z twórczoÅ›ciÄ… pozornie zamkniÄ™tÄ… i dokonanÄ…. TworzÄ…cy przez caÅ‚Ä… drugÄ… poÅ‚owÄ™ XX i poczÄ…tek XXI wieku Rajmund Ziemski wyprzedzaÅ‚ swój czas. W pewnym sensie byÅ‚ wizjonerem, na pewno prekursorem aktualnych dziÅ› tematów z obszaru ekologii i zagrożeÅ„ cywilizacyjnych oraz Å›wiata ludzkich i nieludzkich emocji. Åšwiadomość obecnoÅ›ci tych motywów w pracach Ziemskiego zostaÅ‚a dostrzeżona mimochodem, zupeÅ‚nie naturalnie, budzÄ…c wÅ›ród twórców wystawy spore zaskoczenie. DokonujÄ…c wyboru artystek i artystów, biorÄ…cych udziaÅ‚ w wystawie, organizatorzy wystawy, nie mieli caÅ‚kowitej pewnoÅ›ci, jak bardzo adekwatnie wybrane przez nich artystki i artyÅ›ci wpisujÄ… siÄ™ w dialog z Ziemskim i kontynuujÄ… podejmowane przez niego tematy w swoich twórczych dziaÅ‚aniach. Intuicja i metafizyczne niemal przeczucie zostaÅ‚o rozwiniÄ™te w trafnej koncepcji kuratorskiej.
KuratorkÄ™ wystawy interesowaÅ‚o wzmocnienie skojarzeÅ„ o charakterze zwiÄ…zków formalnych, nawiÄ…zywanych pomiÄ™dzy pracami i odsyÅ‚ajÄ…cych do ich materii, struktury, kompozycji, barw, caÅ‚oÅ›ci jako znaku. Mit kulturowy, który narzucaÅ‚by też okreÅ›lone ramy interpretacyjne, mógÅ‚by razić dosÅ‚ownoÅ›ciÄ…. To zaÅ‚ożenie zostaÅ‚o przyjÄ™te już w trakcie pracy nad wystawÄ…, szczególnie przy wyborze konkretnych prac. Tymczasem „Raj ziemski” staje siÄ™ „de-” i „re-” konstrukcjÄ… mitu idealnego Å›wiata, przejawiajÄ…cego siÄ™ już tylko poprzez twórcze badanie ksztaÅ‚tów, barw i form, oddajÄ…ce indywidualne doÅ›wiadczenie, emocje i stan umysÅ‚u obecnych w swoich pracach artystek i artystów. Ich pragnienie transcendencji może zostać speÅ‚nione na poziomie spotkania nie tylko poprzez bliskość form, ale wÅ‚aÅ›nie próbÄ™ przekroczenia ograniczeÅ„ materialnego Å›wiata i dotarcie na wyższy poziom harmonii i równowagi w sztuce. W tym sensie wszystkie dziaÅ‚ania w ramach zadania "Rajmund Ziemski - Struktura przestrzeni" stajÄ… siÄ™ perspektywÄ… otwartÄ… - zarówno dla zaangażowanych artystów, ich dzieÅ‚, jak i odbiorców wystawy "Raj ziemski".
Co ciekawe, po raz pierwszy też, w ramach zadania "Rajmund Ziemski - Struktura przestrzeni", powstaÅ‚a przestrzeÅ„ dialogu miÄ™dzyinstytucjonalnego, w której spotkajÄ… siÄ™ galerie, reprezentujÄ…ce piÄ™cioro artystów: Fundacja Galerii Foksal - Karol Palczak, Gunia Nowik Gallery - Jakub GliÅ„ski, Krupa Gallery - Pola Dwurnik, Leto - Angelika Markul, Galeria Lokal_30 - Diana Lelonek. DziÄ™ki ich życzliwoÅ›ci i zaangażowanej wspóÅ‚pracy możliwe byÅ‚o stworzenie fundamentu pod ten niecodzienny dialog wybranych prac artystek i artystów.
Partnerzy: Galeria Prześwit, Fundacja Rajmunda Ziemskiego - Ziemski Art, Fundacja PZU, Trigon
Patronat medialny: Contemporary Lynx, Magazyn SZUM, artinfo.pl, Art Monitor, Vogue Polska
Dofinansowano ze Å›rodków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzÄ…cych z Funduszu Promocji Kultury - paÅ„stwowego funduszu celowego
​
Wrzesień
Projekt INFOART koncentruje siÄ™ na podnoszeniu kompetencji i umiejÄ™tnoÅ›ci organizacji obywatelskich sektora kreatywnego, kultury i sztuki oraz ich liderów, artystów i twórców w rozwijaniu narzÄ™dzi komunikacji i przekazywaniu informacji. Projekt jest ukierunkowany na te organizacje pozarzÄ…dowe, które promujÄ…, informujÄ… i edukujÄ… szerokÄ… lokalnÄ… i miÄ™dzynarodowÄ… spoÅ‚eczność sektora kreatywnego. Celem projektu jest wzmocnienie zdolnoÅ›ci tych organizacji w budowania strategii komunikacji, nawiÄ…zywania kontaktów miÄ™dzyinstytucjonalnych oraz efektywnego przekazywania informacji o swoich dziaÅ‚aniach i osiÄ…gniÄ™ciach. W ramach projektu opracowywane zostanÄ… rozwiÄ…zania systemowe, które bÄ™dÄ… miaÅ‚y wpÅ‚yw na poprawÄ™ funkcjonowania organizacji, podniesienie kompetencji pracowników sektora kreatywnego i usprawnienie przepÅ‚ywu informacji zarówno wewnÄ…trz, jak i na zewnÄ…trz organizacji. INFOART ma na celu wspieranie i rozwijanie komunikowania siÄ™ różnych grup spoÅ‚ecznych, do których kierowana jest oferta tych organizacji. Projekt INFOART skupia siÄ™ również na osobach aktywnych w sektorze kreatywnym, kultury i sztuki (osobach artystycznych, twórcach, designerach, itp.), pomagajÄ…c im w efektywnym komunikowaniu siÄ™ i przekazywaniu informacji w ramach wspóÅ‚pracy z instytucjami. Potrzeby tej grupy obejmujÄ… nabycie umiejÄ™tnoÅ›ci budowania klarownej strategii komunikacji, identyfikacjÄ™ wartoÅ›ci i celów niezbÄ™dnych do rozwoju oraz zmianÄ™ myÅ›lenia o znaczeniu komunikacji. Projekt INFOART ma na celu dostarczenie edukacji, narzÄ™dzi i wsparcia, aby pomóc organizacjom obywatelskim i ich liderom w budowaniu swojej tożsamoÅ›ci w efektywnym komunikowaniu siÄ™ z otoczeniem. Projekt jest realizowany w terminie 01/09/2023-31/05/2025, a umowa na jego realizacjÄ™ zostaÅ‚a podpisana 23 maja 2023 roku.
​
Zapraszamy do udziału w projekcie INFOART:
Strategie komunikacji i informacja w NGO sektora kreatywnego, w tym kultury i sztuki.
8h warsztatów szkoleniowych oraz 2h indywidualnego doradztwa online w zakresie:
1. Budowania skutecznych strategii komunikacji w NGO sektora kreatywnego, kultury i sztuki.
2. Wykorzystania narzędzi tworzenia i dystrybucji informacji.
Dla kogo:
- liderzy, członkowie zarządu, przedstawiciele rad programowych, itp., reprezentujący organizacje obywatelskie sektora kreatywnego, kultury i sztuki,
- koordynatorzy projektów sektora kreatywnego, kultury i sztuki,
- specjaliści odpowiedzialni za przekaz i komunikację w NGO sektora kreatywnego, kultury i sztuki,
- osoby kreatywne, artystki i artyści, animatorzy kultury, designerzy, itp.
- pozostali aktywni uczestnicy zaangażowani lub wyrażający chęć zaangażowania się w działalność NGO sektora kreatywnego, kultury i sztuki.
Zapoznaj się z regulaminem rekrutacji oraz wypełnij elektronicznie formularz zgłoszeniowy.
Wypełniony formularz prześlij na adres mailowy: biurofrsk@gmail.com
Zamknięcie naboru: 29.02.2024r.
​
​
​
​
​
regulamin rekrutacji formularz zgłoszeniowy
​
Grudzień
W ramach programu Culture Moves Europe realizujemy projekt rezydencji dla tÅ‚umaczy wspóÅ‚czesnej polskiej prozy, poezji i dramatu na jÄ™zyki europejskie, skupiajÄ…cej siÄ™ na marginalizowanych problemach spoÅ‚ecznych, z którymi borykajÄ… siÄ™ mÅ‚odzi autorzy z różnych Å›rodowisk, w tym z mniejszoÅ›ci etnicznych, seksualnych i wykluczonych spoÅ‚ecznie. Rezydencja bÄ™dzie wspierać tÅ‚umaczy, którzy chcÄ… zgÅ‚Ä™bić temat i pokonać bariery kulturowe i jÄ™zykowe, aby udostÄ™pnić tÄ™ literaturÄ™ szerszemu miÄ™dzynarodowemu odbiorcy. Celem rezydencji jest także promowanie różnorodnoÅ›ci, wspieranie rozwoju zawodowego osób marginalizowanych oraz promowanie takich wartoÅ›ci, jak prawa czÅ‚owieka, demokracja i dialog miÄ™dzykulturowy. Rezydencja bÄ™dzie także sprzyjać rozwojowi nowoczesnych technologii w kulturze i sztuce, uÅ‚atwiajÄ…c dystrybucjÄ™ literatury w obiegu miÄ™dzynarodowym. W ramach projektu chcemy skupić siÄ™ na tÅ‚umaczeniu i promocji wybranych przykÅ‚adów literatury czÄ™sto niedostÄ™pnej dla zagranicznego czytelnika, a wartej poznania.
​
2024
​
Kwiecień - maj
Po raz pierwszy od wielu lat, w przestrzeni instytucjonalnej i galeryjnej, pojawia siÄ™ wystawa, która jest silnym gÅ‚osem pokolenia mÅ‚odych i najmÅ‚odszych osób artystycznych. Można powiedzieć wielogÅ‚osem odrÄ™bnych indywidualnoÅ›ci. Zgodnie z zaÅ‚ożeniem kuratorów: Artura Kosa i Sebastiana Kustry, wystawa MNFST oddaje wspóÅ‚czesnÄ… potrzebÄ™ artystycznego reagowania na palÄ…ce kwestie naszych czasów. Nazwa wystawy nawiÄ…zuje do tradycji manifestów jako formy artykuÅ‚owania spoÅ‚ecznych i kulturowych przekonaÅ„, lecz robi to w kontekÅ›cie nowych wyzwaÅ„ i wspóÅ‚czesnych problemów. UsuniÄ™cie samogÅ‚osek ze sÅ‚owa „manifest” sugeruje przechodzenie od wyraźnie zdefiniowanych form do czegoÅ› bardziej otwartego, pÅ‚ynnego i dostosowujÄ…cego siÄ™ do zmieniajÄ…cego siÄ™ Å›wiata sztuki i kultury. Można to odczytać również jako próbÄ™ odciążenia manifestu od jego historycznego bagażu, przy jednoczesnym zachowaniu jego fundamentalnej funkcji deklaracji artystycznych zasad i celów. W szerszym znaczeniu zabieg ten staje siÄ™ komentarzem do wspóÅ‚czesnej kultury cyfrowej, w której tradycyjne formy komunikacji ulegajÄ… uproszczeniu lub transformacji w celu szybszego przekazu i wiÄ™kszej dostÄ™pnoÅ›ci. To co ciekawe, wybór osób artystycznych oraz prac na wystawÄ™ dokonali oni sami, przy kuratorskim wsparciu. DziÄ™ki temu, otrzymaliÅ›my rzeczywisty wglÄ…d w to, co w polskiej sztuce najnowszej aktualne. I co ważne, osoby artystyczne, których prace pokazaliÅ›my pochodzÄ… z wielu miast Polski, również z maÅ‚ych oÅ›rodków. OtrzymaliÅ›my zróżnicowany, ale spójny wielogÅ‚os różnorodnych perspektyw, ukazujÄ…c sztukÄ™ jako pole, w którym zmagajÄ… siÄ™ i wspóÅ‚istniejÄ… rozmaite idee i emocje. Nie ma tu arbitralnych koncepcji, gustów, sympatii poszczególnych kuratorów, które zazwyczaj spÅ‚aszczajÄ… i mocno ograniczajÄ… perspektywÄ™ na to, co naprawdÄ™ wartoÅ›ciowe. W MNFST indywidualne narracje Å‚Ä…czÄ… siÄ™, tworzÄ…c wspólnÄ… opowieść o zÅ‚ożonoÅ›ci i kontrastach wspóÅ‚czesnego Å›wiata. Osoby artystyczne w koÅ„cu mówiÄ… gÅ‚oÅ›no. MówiÄ… swoim niczym i przez nikogo niezakÅ‚óconym gÅ‚osem. Wystawa zostaÅ‚a zrealizowana w partnerstwie z ART MONITOR
25.04.2024-25.05.2024
Metropolitan Warszawa,
Plac Piłsudskiego 1